Baggrund

mandag den 4. februar 2013

Et gensyn med fødselsberetningen

Jeg har netop læst min egen fødselsberetning igen. Ikke decideret af lyst, men fordi jeg i morgen får besøg af en kvinde der skal interviewe mig i forbindelse med en bog omkring traumatiske fødsler.
Det var med blandede følelser at jeg tillod mig selv at gå ind i fødselsuniverset igen. På en side er det jo den ubetinget vildeste lykkefølelse jeg har oplevet i mit liv, men samtidig var det også et mareridt der psykisk åd mig op. (Indlægget her er nok svært at forstå med mindre man er bekendt med min fødselsberetning, men denne kan i læse HER hvis i ønsker.)
På det knappe år der er gået, siden jeg gik i fødsel, har min krop arbejdet med mig. Den har hjulpet mig til at fortrænge. Ikke på en dårlig måde, men på en måde, der har gjort det muligt for mig udelukkende at fokusere på den lykke fødslen i sidste ende kastede af sig. For hvad godt kommer der af at huske på den skræk for at miste livet, de opgivende følelser, det nedslåede selvværd i den forbindelse? Intet. Jeg fik bearbejdet oplevelsen ved gentagne gange at fortælle min oplevelse til venner, familie, præst, sygeplejerske, jordemor og så videre! Det der nager mig mest den dag i dag, er dog det vi aldrig fik gjort, på trods af utallige opfordringer: At klage over jordemoderen fra pressefasen. Ikke fordi det skulle være en hævnakt, men fordi tanken om at andre fødende kvinder som jeg selv, har været tvunget til møde hendes ubehagelige tilgang til en fødsel og til fødende kvinder.

Det var bare så svært. Så enormt grænseoverskridende at skulle indsende en klage over en person og hendes udførelse af sit job, som hvem ved hvad kunne have af betydning for hende? Det er jo ikke en regnefejl, en teknisk fejl eller lignende vi taler om - nej, det er udelukkende personlige fejl, der er tale om, fejl som går direkte på hendes personlighed. Dét synes jeg er svært!

At føde er en alvorlig sag. Selvom det er noget af det mest naturlige i verden er det ikke en ufarlig ting. Kvindens krop er bygget til at føde, men alligevel ser vi et utal at kvinder der alligevel oplever problemer hermed. Der er så mange komplikationer der kan opstå i forbindelse med en fødsel, og de allerværste kan jo være fatale for både mor og barn. I mit tilfælde var Luka gennem fødslen upåvirket. Gudskelov. Men jeg var ikke, psykisk. Jeg nåede til et punkt, hvor jeg kom i tvivl om jeg ville overleve dette her. Min krop lod mig ikke mærke presseveerne, hvorfor jeg ikke havde en jordisk chance for at føde Luka af mig selv. Jeg var i tomgang hvor intet skete. Jeg kan huske, at jeg havde lyst til det bare skulle slutte, livet, for jeg kunne ikke holde ud at være i min krop hverken fysisk eller psykisk. Jeg græmmer mig over, at en jordemoder kunne arbejde så meget imod mig som fødende. I bund og grund lå mit liv jo i hendes hænder - sat lidt på spidsen godt nok - men det er jo rigtigt! Havde vi levet i et fattigt land, hvor jeg måtte føde alene i en lerhule, havde jeg jo ikke overlevet fødsel - og Luka ej heller? Rent lægefagligt ved jeg ikke hvad der ville være sket, men når jeg ikke selv kunne presse ham ud og i teorien ikke ville kunne få hjælp til det, så måtte det jo ende før eller siden? Skræmmende tanke! Min situation er langt fra enestående, men det gør ikke selve rædselsbilledet mindre.

Tænk sig at man på så kort tid kan blive så spoleret i psyken? Vi taler jo om halvanden time det tog jordemoderen at knække mig. Selvfølgelig foregik det hele i en presset situation, men hvorfor lagde hun følelserne på hylden i en situation der handler 95% om følelser?
I dagene efter fødslen var jeg meget påvirket. Jeg var den lykkeligste mor til en lille perfekt dreng, men jeg græd dagligt til personalet på sygehuset og var psykisk udslået. Personalet var søde til at lytte og men de var en lille smule uforstående overfor, hvad der gjorde mig så ked. I min journal stod der jo, at epiduralen havde gjort det umuligt for mig at mærke presseveerne og dermed føde, hvilket ikke var et enkelttilfælde. Så hvorfor følte jeg mig så uduelig? Jeg havde jo ikke gjort noget forkert - faktisk tværtimod, jeg havde arbejdet mere end de plejer at se i sådan et tilfælde.

Den sidste dag vi var indlagt efter fødslen, dag 5, kom en fra personalet til mig. Hun var påvirket kunne jeg se. Hun var en af dem jeg havde snakket meget med omkring fødslen. Hun satte sig ned ved siden af mig og begyndte lidt vagt at spørge ind til, om vi var klar til at skulle hjem. Jeg kunne godt se hun havde noget andet i tankerne, og jeg forstår godt nu, hvorfor hun havde det så svært. Efter at have samlet mod begyndte hun at forme ordene "jeg ville i virkeligheden ikke sige det her til jer, for jeg har ikke lyst til at gå imod en kollega, men jeg kan ikke bære at du har det så skidt". Hun fortalte, at hun var en af dem der havde stillet sig lettere uforstående med min reaktion på fødslen, eftersom min journal jo viste en ganske naturlig "komplikation"..... lige indtil hun så navnet på min jordemoder i journalen. Så forstod hun det hele.
Hun gik til bekendelse og fortalte os, at det altså ikke var os den var gal med. At vi havde gjort som vi skulle og som vi kunne, men at de havde nogle problemer med vores jordemoder. Problemer med manglende omsorg og forståelse fra hendes side. Faktisk var der mange der forlangte en anden jordemoder og de havde også fået klager over hende.
Et lys gik op for mig der. Nu var det ikke pludselig mig der havde haft for høje forventninger til min jordemoder, eller mig der gjorde det hele forkert. Nu var det jordemoderen der rigtig nok havde spillet en væsentlig rolle i min oplevelse af fødslen. Jeg nåede lige at føle alle følelser - vrede, bitterhed, lettelse, bedrøvelse, glæde - inden jeg fik rigtig ondt af den søde kvinde, der for min skyld havde været illoyal overfor en kollega. Jeg synes det var så flot af hende og takkede hende det bedste jeg kunne. Jeg følte lidt hun havde reddet mig fordi jeg i dagene efter fødslen havde rettet min vrede mod mig selv og min kunnen, hvilket jo viste sig at være uretfærdigt.

Min fødselsberetning er således skrevet med den viden om, at det var jordemoderen der i alvorlig grad fejlede i sit job. I stedet for at dyrke omsorg, forståelse og motivationen igennem fødselsforløbet, opsatte hun en meget hård og kold tone og gik imod for et samarbejde - som ellers er blandt de vigtigste aspekter i hendes job!

På dagen vi blev udskrevet besluttede jeg, efter personalets råd, at bede min jordemoder ringe mig op efter et par uger. Simpelthen for at få svar på hvorfor hun var sådan mod mig, og for at fortælle hende hvad jeg havde oplevet. Det var ekstremt grænseoverskridende for mig, da jeg normalt er en person der ikke på den måde "går til" folk. Jeg skyldte dog mig selv og andre, at hun fik af vide hvor ubehagelig hun var.
Der gik ikke en time så blev jeg ringet op - på vej ud til bilen, og det var hende. Flot når jeg havde sat mig op på en forberedelsestid på et par uger (!). Men jeg mandede mig op og stillede de spørgsmål jeg havde tænkt og sagde det jeg ville sige. Af personalet på sygehuset havde jeg på forhånd fået af vide (efter de havde fået kendskab til min viden omkring hende) at jeg ikke skulle forvente at nå ind til hende. Den information var jeg glad for, for det gjorde jeg ikke. På mit spørgsmål om, hvorfor hun konstant rystede på hovedet af mig og fortalte mig at jeg ikke gjorde det godt nok (i pressefasen) svarede hun med samme følelseskolde stemme: "Tja, jeg ville ikke lyve for dig, du kunne lige så godt få det af vide". Da jeg forsøgte at fortælle hende at jeg da hundrede gange mere havde brug for motivation og en "you can do it-spirit" var svaret koldt igen "jeg ville ikke lyve for dig". På trods af min grædende og hakkende stemme var der ingen følelse at spore igennem telefonrøret, og da hun sluttede samtalen af med "Jamen held og lykke med det hele, det er jo meget godt at vi nu har set, at du kan føde et barn på tværs" (note: da Luka blev hevet ud af mig, fik de ham ikke drejet nok, så han kom ud med skuldrene på tværs, hvorfor jeg også bristede så meget) - kunne jeg godt høre, at hun ingen situationsfornemmelse havde i sig for ikke at snakke om empati!

Det var dog en personlig sejr for mig at have fremlagt mine tanker og følelser overfor hende, og det fokuserede jeg på. Klagebrevet er som sagt endnu ikke skrevet, og jeg ved heller ikke om det nogensinde bliver. På trods af at hun i dén grad lakker bagud på den medmenneskelige side, så gør jeg det altså ikke, og jeg synes det er svært at skrive sådan et brev. Formålet skulle jo være at hun skulle opsiges fra sit job, og det ved jeg ikke om jeg kan tillade mig rent praktisk at "kæmpe" for.

Som en sidste ting vil jeg lige tilføje at jeg som følge af min 3. grads bristning var på konstant smertestillende i 8 uger efter fødslen. De første 4 uger var jeg sengeliggende, pånær når Luka skulle ammes eller i forbindelse med toiletbesøg. Det var hårdt. Men jeg ville gøre det igen til enhver tid. Dette kan jeg udelukkende sige, fordi kroppen hjælper mig med at fortrænge de grimme følelser - og det er jeg taknemmelig for!
Her er ham som gør det hele værd!

8 kommentarer:

  1. Jeg har læst din fødselsberetning 2 gange, og nu hvor du sætter lidt flere ord på, gør det så ondt i min mave og jeg får tårer i øjnene. Jeg bliver så vred og frustreret over der findes sådan nogle mennesker. Og en ting er at huneer sådan en person, men at hun så samtidig er ansat et sted, hvor kvinder har brug for hendes hjælp og støtte, er ikke acceptabelt. Jeg håber at du og andre tager mod til sig og skriver en klage, så sådanen kvinde kan blive fjernet derfra :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår heller ikke hvorfor hun overhovedet er i sit fag :(
      Nu blev jeg jo interviewet af en kvinde omkring fødslen mv forleden, og jeg må sige, at det gav stof til eftertanke. Der er virkelig mange kvinder der kommer ud for dårlige oplevelser i forbindelse med deres fødsler, og det er som oftest kommunikationen den fejler med. Det er skræmmende! Jeg overvejer virkelig om jeg skal gøre noget ved den klage..

      Slet
    2. Jeg har faktisk læst om den bog inde på et forum, og havde faktisk også selv overvejet at skrive til hende. Min fødsel var overhovedet ikke i nærheden af din eller mange andres og derfor droppede jeg det. Men det var alligevel en oplevelse som satte sig dybt i mig og uden tvivl tog noget af overskuddet og lykken ved at være blevet mor fra mig. For alt gik godt indtil jeg kom til fødemodtagelsen. Fik så at vide at jeg var 10 cm åben og så gik jeg i panik og kunne ikke længere kontrollere vejrtrækning eller andet. Fik presseveer og blev hurtigt trillet ned til fødegangen, hvor min søns hjerterytme var begyndt at blive påvirket og det endte med at han blev taget med hård cup (fuck veer, cup er det mest smertefulde jeg ever har prøvet). Fra vi kom ind på modtagelsen til han blev født gik der en time. Det hele var gået så hurtigt og jeg kunne overhovedet ikke følge med. Det var ikke en sjov oplevelse, og da Oliver var kommet ud, prøvede jeg bare at komme ned på jorden igen. Og som du også har skrevet til Janne, så tror jeg desværre også at det har haft meget indflydelse til mit forhold til Oliver og mit overskud i starten, hvilket jo også gjorde ham frustret. Heldigvis har jeg i dag en super glad dreng, der altid giver krammer og mysser, og selv om jeg ikke altid har følt mig som den bedste mor, så er der ingen tvivl om at han forguder mig <3

      Slet
    3. En hurtig fødsel er på ingen måde nødvendigvis en god fødsel - tværtimod! Som du selv siger kunne dit hoved jo ikke følge med, og så kan det hurtigt blive alt for overvældende at blive mor. En stor del af det er jo netop, at man mentalt kan følge med!

      Jeg har ikke hørt om bogen eller lignende andre steder, end da hun skrev til mig her. Men jeg ser meget frem til at den bliver udgivet, for det er faktisk rart at læse, at man ikke er den eneste i verden der har haft en ubehagelig oplevelse i en eller anden grad.

      Jeg er glad for at høre at Oliver og dig i dag er på den anden side. Selvom det er hårdt i starten, så bærer det alligevel frugt at hænge i. Børn er ganske enkelt utrolige! Uanset hvilke følelser man selv måtte bære rundt på, viser de gang på gang at vi er de bedste i verden <3

      Slet
  2. Det lyder som en meget træls oplevelse! :(
    Jeg selv havde bestemt heller ikke nogen drømmefødsel. Det tog ca. 30 timer med veer og til sidst endte det hele i akut kejsersnit! Jeg var træt, bange, udkørt og meget forvirret!
    Dog var læger og jordemødre profesionelle og støttende gennem hele forløbet! Så jeg har virkelig ondt af den dumme oplevelse du har fået ud af det, da jeg især ved hvor skræmmende det kan være!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare så vigtigt at man føler sig "passet på" gennem sådan et forløb. For ja, ingen kan gøre noget ved hvordan fødslen forløber (hvis alt foregår på korrekt vis), men så er det bare SÅ vigtigt, at have noget omsorgsfuld og støttende personale omkring sig. Det er jeg rigtig glad for at du havde. For faktisk så er det ikke kun selve fødslen en eventuelt dårlig oplevelse går udover. Det kan sætte sig i personen(erne) længe efter. Flere kvinder får faktisk posttraumatisk stress! Personligt følte jeg mig jo som verdens dårligste mor, og jeg har nok indset, at jeg siden da har forsøgt at kompensere overfor Luka. Hvem ved om det er derfor han i sit første halve år var sensitiv? Om det var fordi vi som forældre var så anspændte, som følge af den dårlige start. Det giver én noget at tænke over.
      Altsammen vil kunne læses om i den bog der bliver udgivet omkring traumatiske fødsler, og som jeg klart vil anbefale. Jeg udgør blot en lillebitte del af den med mit interview - men jeg er meget spændt på at se udfaldet med hele bogen. En debat må igang!

      Slet
  3. Hej,

    Jeg har læst dette indlæg og din fødselsberetning. Selvom jeg ikke selv er mor, og derfor intet aner om fødsler, forstår jeg fuldt ud dine tanker og følelser omkring ikke at møde en samarbejdende jordmoder!

    Jeg ville lige gøre dig opmærksom på, at M fremtræder med sit fulde fornavn én gang i din fødselsberetning. Jeg ved ikke, om det er noget, du er klar over, men du kalder hende ellers konsekvent M, og derfor ville jeg blot nævne det.

    Sikke en skøn gut, der kom ud af den kamp :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line,

      Tak fordi du skrev. Jeg troede ellers jeg havde fået rettet dem alle, så det er godt du gør mig opmærksom på det!
      Eftersom jeg i dette indlæg er gået mere hårdhudet til jordemoderen, føler jeg det er nødvendigt ikke at udstille hende med navn i min fødselsberetning. Så igen, tak.

      Det er et fantastisk resultat der trods alt kom ud af det ja :-) Så jeg kan kun sige at du skal glæde dig til det på et tidspunkt bliver din tur - kamp eller ej!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...