Baggrund

torsdag den 14. februar 2013

1 års update på Luka

Så kom dagen vi så længe har ventet på, og den har for Luka's vedkommende bare været SÅ god. Jeg vil dog ikke blogge om selve dagen i dette indlæg, men i stedet komme med den sædvanlige månedsupdate. Fødselsdagsblogging skal der nok komme masser af senere! ;-)

Min store, lille dreng altså. Hvor blev tiden dog af? For et år siden lå du som en lille klump i mine arme og jeg anede intet om, hvad skulle vente mig. Intet om den glæde, skrøbelighed, frygt, frustration, rædsel, kærlighed, lykke og kæmpemæssige opgave der ventede mig. Godt jeg var uvidende!

Det har i sandhed været et helt enestående år, som jeg aldrig nogensinde vil glemme. Jeg føler jeg har lært mere på det her ene år end jeg har lært i de andre 26 år af mit liv, og det er på sin vis meget overvældende! Heldigvis har jeg med tiden lært at rumme det hele, og nu er jeg vel hvad man efterhånden kan kalde en erfaren mor?! Oh well, i hvert fald en MOR med alt hvad ordet indebærer.

Luka er ligesom jeg havde troet han ville være her efter sit første år. Nøjagtig lige så bevidst, skæg, hyggelig og følende som jeg havde haft en ide om at han ville være. Dejligt. Det eneste der kommer bag på mig er, at han endnu ikke har taget sine første skridt, men det kommer ligesom alt andet når tid er.

Tilbage til hvad indlægget skulle handle om ser i her i punktform en beskrivelse af Luka's kunnen og gøren i en alder af 1 år.

Luka 1 år:

- Kan tydeligt vise når han vil op til os, rejser sig op af os og rækker armene op over hovedet
- Er blevet ekstremt bevidst omkring sig selv og sin virkning på folk. Forstår eksempelvis at lave sjov for at få andre til at grine
- Vil selv være med til at styre gaflen når vi spiser (for det meste i hvert fald)
- Er meget bevidst om hvem han har lyst til at være hos eller hvem han vil kysse eller snakke med
- Fjoller ved at ryste på hovedet eller sige pruste-lyd og bagefter grine
- Knuse, krammer og kysser sin mor og far. Han er generelt langt mere kontaktsøgende end han nogensinde har været.
- Kan så småt bruge sin puttekasse rigtigt, og putte tingene i de rigtige huller (hvis vi viser ham hvor de skal hen)
- Kan stille sig op i sengen på trods af at han sover i sovepose
- Kan kravle op/ned i skuffer, stole, skabe, som i nok har set på bloggen
- Viser sin kærlighed til vores katte, ved at kravle hen imod dem og knuge hovedet ind i pelsen på dem. Gerne også kramme dem
- Viser hvor glad han er for sin dyne ved altid at kaste hovedet ned i den hvis den eksempelvis ligger i sofaen og han rejser sig op der
- Er rigtig glad både når han bliver hentet og afleveret i dagpleje
- Tackler bedre og bedre at få et nej eller at få taget ting fra sig. Det er længe siden har har været ved at besvime af bar frustration
- Er rigtig god til at lege selv og generelt lege med alle sine legesager. Det er en fornøjelse at betragte!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...