Baggrund

torsdag den 10. maj 2012

Den der ammehjerne..

.. Findes den i virkeligheden? Eller ligger der en ekstrem kløgtig kvinde derude et sted og griner sin røv i laser over hendes påfundede fænomen? Et fænomen, der har givet kvinder over hele verden et ekstra kort på hånden gennem deres graviditet og i tiden efter. Jeg siger tak - og har uden tvivl taget det til mig.

Nej, uden fis, så kan man simpelthen ikke huske en hujende fis under sin graviditet, og i særdeleshed her efterfølgende. Føj jeg er dement! Kæresten kan herhjemme bede mig om ganske simple ting, jeg kan svare ham og halvandet sekund efter er jeg blank som en dør. Pheeew så er det godt at spille ammehjernekortet! Det samme i grunden overfor venner og familie - kortet smides på bordet gang efter gang, når jeg glemmer det ene efter det andet! Herhjemme kan jeg dog efterhånden godt mærke at manden mener, ammehjernen har en udløbsdato, hvilket jeg naturligvis ikke er enig i :D

Derfor har jeg altså sat mig til at søge lidt på nettet omkring fænomenet, og jeg er i særdeleshed blevet klogere. Her får i det sort på hvid, og så har jeg det også selv at forevise for alle, når jeg om et par timer har glemt alt om det her ;)

Ammehjerne:
"Post partum memory loss (PPML) dækker over hukommelsessvigt efter graviditet, men det kan også forekomme i slutningen af graviditeten. I Danmark kaldes det ofte "ammehjerne". PPML kan opleves som famlen efter ord og manglende koncentration. Også andre områder af hukommelsen kan være påvirket - nogle kan opleve problemer med at huske telefonnumre eller anden information, som man normalt aldrig ville glemme. Der er mange teorier og myter omkring dette begreb. Ved research har vi dog kunnet fastslå, at oxytocin kan påvirke hukommelsen (se kilder). Oxytocin er et utrolig vigtigt hormon for amning og kan derfor ikke undgås. Den gene, der kan medfølge af hukommelsessvigt som følge af oxytocin-påvirkning vil aftage efter endt amning."

Bum! There you go. Der er altså en mening med galskaben. Ikke desto mindre kan jeg nu stadig godt blive helt bange for mig selv i nogle situationer hvor ammehjernen spiller mig et puds. Rent faktisk har det været så gralt at jeg i forbindelse med en amning har formået at gøre mig klar i sofaen med fjernbetjening og telefon, hive ammepuden hen, få åbnet op for buffeten, sætte en stofble fast for at tage det værste svineri og så ellers sidde synes at der mangler noget for efter en tid at opdage, at det sgu da er babyen! For helvede Nina!!! :)

- Eller hvad med den dag i min graviditet, hvor jeg skulle ned i byen selv og jeg nappede min taske, bilnøglerne, gik ud og låste bilen op og satte min ind på passagersædet. Ja goddaw jeg har set intelligent ud i det minut jeg sad der som en anden retarderet før galskaben gik op for mig og jeg fløj ud og satte mig ind på føresædet.

Hmm.. Den ammehjerne er nu altså noget mærkelig noget på godt og ondt. Pisseirriterende, men alligevel grobund for et godt grin! Uanset hvad jeg har af holdning til den må jeg nok bare indse, at det bliver min tro følgesvend de næste mange måneder 8-)


.... Og så lige et nyt billede af ham den dejlige der er grunden til det hele :)

Luka 12 uger





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...