Baggrund

søndag den 14. april 2013

14 måneders update på Luka

Så ramte vi atter den 14. i måneden og minsandten om ikke også Mini bliver 14 måneder gammel denne gang. Det er sjovt som tiden flyver om ørerne på en, selvom man konstant forsøger at tage fat i sig selv og nyde hvert et sekund. Jeg vil dog påstå at det rent faktisk lykkes mig at nyde hvert eneste lillebitte sekund, men det får bestemt ikke tiden til at gå langsommere! Tværtimod.

Luka er, som jeg i de seneste månedsupdates også har skrevet, i en rigtig skøn alder lige nu. Det er tydeligt, at verdenen for alvor åbner sig for ham, og dermed åbner en ny verden sig også for os som forældre. Han er begyndt at gå, og han elsker det! Stavrer rundt som en anden and med et smørret grin i hele hovedet, og man kan ikke lade være med at tænke, hvor fedt det må være at være ham. Tænk sig, fra for nogle måneder siden at have ligget som en død fisk på gulvet og ikke kunne andet end at betragte årene i loftsbrædderne, kan han nu fragte sig selv fra A til B - lige hvor han vil. Eller næsten. Det hænder jo trods alt at en irriterende mor eller far står i vejen eller løfter en væk når man nu endelig er nået målet. Så må man godt skælde ud. Skælde meget ud! Mor og far, tsk. (PS, hvornår var det nu lige de bliver teens? Suk..) ;-)

Luka er det skønneste barn, helt objektivt set naturligvis. Han kan tage pusten fra enhver og så har han et fantastisk smittende humør. Jeg glæder mig hver gang vi nærmer os weekend, til at bruge masser af tid med ham og bare have a blast! .... (Nogle udtryk kan altså ikke oversættes med retfærdighed).

For ikke at lulle jer i søvn med en længere snak om mit livs stolthed, vil jeg i stedet gå direkte til det, indlægget handler om; månedsupdaten.


Luka 14 måneder:

- Går rigtig fint, men kravler dog stadig meget også.
- Er så dygtig til ude i det fri at bukke sig ned og samle noget om, og så gå videre med det.
- Har 11 tænder og en 12 på vej inden længe. 3 kindtænder er altså tittet frem på en måned!
- Har heeeeelt styr på hvordan en ipad og en iphone virker, og vi har dagligt magtkampe om dem herhjemme ;-)
- Klapper kage når man beder ham om det eller hvis vi synger
- Vinker når vi siger farvel til ham
- "blobber" på sin underlæbe og synes det er vanvittigt morsomt!
- Sover stadig 2 lure, men er så småt begynde at smide formiddagsluren i dagplejen.
- Sover igennem fra 20-6. Dog kan vi godt skulle ind og give sut nogle nætter.
- Er fuldstændig pjattet med Bamse & Kylling og kommer gerne og giver os dvd'en (lidt sødt, selvom han nok ikke forstår sammenhængen mellem boksen og dvdafspilleren).
- ELSKER at være i bad og i svømmehal. Han plasker rundt og hygger sig mere end nogensinde før. Virkelig en fornøjelse!
- Griner HØJLYDT når vi leger bøh-leg. Det er er hit når mor ter sig lettere (læs: vildt) retarderet.
- Begynder mere og mere at forme lydene der kommer ud af hans mund, selvom jeg ikke vil sige, at der er nogle rigtige ord iblandt endnu.
- Er vild med at læse i bøger fortsat, og bliver helt opslugt når han finder en bog og sætter sig til at bladre.
- Prioriterer mændene i hans liv højere end kvinderne, haha. Når mormor kommer på besøg kigger han forbi hende for at se om morfar ikke er med. Rimelig irriterende indimellem, selvom det jo er kampsødt..
- Natflasken er stadig et kæmpe hit, suk. Men ok, man har vel ikke hørt om teenagere der stadig får den! .... Har man? :-O
- Har helt klare livretter: Boller i karry, Lasagne, Chili con Carne ligger nok i top 3 og han spiser flotte portioner!
- Er dygtig til at skælde ud, haha.

Det var lige hvad jeg synes springer i øjnene i forhold til hans udvikling og ståsted i livet lige nu. Jeg er stadig fascineret over, at der kan ske så meget over blot en måned. Gad vide, om han om en måned løber rundt og har sagt sit første ord? Puha, jeg tror lige jeg går ind og krammer min LILLE 14 måneders dreng en ekstra gang.

Kan i have en skøn aften ude i stuerne! ;-)




















Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...