Baggrund

søndag den 2. december 2012

En tur i fængsel!

I går var vi til design marked oppe i det gamle fængsel i Horsens. Det er egentlig mærkeligt, for jeg har boet få hundrede meter fra fængslet hele min barndom, og alligevel var det først i går, at jeg var derinde for første gang. Det var sindsygt fængslende! (Høhø ja, men jeg mener det sgu!). Det var som at være med i en film at gå på sådan en gang med små celler på hver side klods op og ned af hinanden. Husker i filmen "Green mile"? Det er umiddelbart min tætteste reference. På én gang fascinerende og samtidig så vanvittig skræmmende, at det løb mig koldt ned af ryggen.
Tænk sig at være fanget der. At sidde dag ud og dag ind i sådan en lillebitte celle. Der var et lillebitte vindue med tremmer for, en briks, et lille bord og så var det ellers det. I bedste filmstil var cellerne halvklamme, kolde og mørke. På væggene og bordene bemærkede jeg forskellige statements skrevet med tusch eller snittet med en skarp genstand. En række nazitegn og et "Kill all cops" fangede især min opmærksomhed og jeg kunne ikke lade være med at tænke på, hvilken forbryder der har skrevet den slags. En rocker? En pædofil? En røver? En drabsmand? Puh. Jeg får kuldegysninger bare ved tanken.

Tilbage til design markedet, så var det et initiativ en række designere indbyrdes var gået sammen om og som de kaldte "Design cellerne". På en fængselgang havde de hver især indrettet deres egen lille celle (eller to) med deres design. Der var kunst i form af billeder, tegninger, strikvarer, filtvarer, korkprodukter og meget mere. Det var super fedt og originalt lavet, og selvom det var en mindre udstilling, var det en perfekt lokation til den slags.
Man kunne naturligvis købe alle de her design produkter af designerne selv. Måske kender i Phucisme? Ham den asiatiske kunstner der lige har været i reklamerne for Bolia og som tegner og maler de fedeste motiver. Han havde blandt andet et par celler hvor han udstillede porcelæn med sin kunst på.

Der var rigtig mange fede ting. Et par ting der fangede mig var en gyngehest lavet af kork og en magasinholder lavet af lædersnore med farvede kugler for enden af hver snor, hvorpå magasinere kunne holdes fast. Det var SUPER fedt.
Pengene var dog ikke til at shoppe amok her i denne juletid, men en enkelt ting fik jeg dog købt mig: En ranke med strik"flag" hvorpå hver flag havde et bogstav. Sådan en skal Luka have på sit nye soveværelse - så den glæder jeg mig til at få op!

Imellemtiden vil jeg bare lige sige, at har i mulighed, så er Fængslet virkelig et besøg værd! Der er altid aktiviteter deroppe i form af udstillinger og værksteder. Så se at kom afsted! Jeg skal i hvert fald derop igen - snarest mulig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...